lördag 13 oktober 2012

Valpkurser, rallylydnad och så lägger vi in backen

Nu är de flesta av VT. kommande kurser planerade och ska läggas ut på hemsidan under helgen.

Jag kommer fokusera på de kurser jag själv tycker är allra roligast att hålla i. Så det blir många valpkurser!  (tycker det är superviktigt att förebygga och få en bra och trevlig start tillsammans med sin hund). Det kommer även bli grundkurser i rallylydnad och någon fortsättningskurs. Vardagslydnad kommer det bli för de hundar som är lite äldre och inte varit på kurs tidigare (även lämplig för ägare som tagit emot en vuxen hund och håller på att lära känna sin nya kamrat). Himlars kul kurser att hålla i allihopa!

Sedan vet man aldrig om det dyker upp någon/några kurser med specifika teman som att gå fint i koppel, tricks, klicker, att skaffa hund... Är också sugen på att starta en teoretisk studiecirkel under vintern men tankarna om upplägget snurrar runt i huvudet med massa idéer, så vi får se om det mognar klart i år eller om det blir nästa år.

För mig och Tim har jag lyckats planera in några helgdagar där jag tänker oss fortsätta tävla i rallylydnad till våren (första gången i april). Kul!

Men än är det inte 2013, så några kurser till blir det under under hösten :-) Idag hade vi åter igen tur med ett fantastiskt fint höstväder.

Ikväll har jag börjat träna Tim i att backa mer seriöst, så där har vi fokus vad gäller momentinlärning just nu. Då Tim efter att ha övat mycket bakdelskontroll gärna svänger även direkt när han börjar backa så byggde jag en liten "korridor" som hjälp. Det gick jättebra! Två raka långa kliv bakåt, sedan tog vi paus.

Jag avbokade tävlingslydnadsträningen i ridhus i vinter till förmån för att kunna göra BPH med Tim. Det känns som rätt prioritering.

Nu har jag plockat fram rallyskyltarna för fortsättningsklassen och de senare klasserna för att jobba även med dem under vintern. Jag gillar småpysslet och de korta träningspassen i lugn och ro i vardagsrummet på hemmaplan. De brukar ge bra resultat.

Puzzel fick träna sig på att krypa under kvällens träningspass :-)

Här ovan är en bild från dagens valpkurs på en av de söta valparna.

Inga kommentarer: