fredag 26 oktober 2012

Film från dagens BPH med Tim på Hundudden

Innan ni kikar på filmen så kan det vara bra att veta skalan för den sammanfattande beskrivningen.
Det är en skala från 0-4, där 0=inte alls och 4=mycket.

Hela beskrivningen ska finnas i nästa vecka på SKK´s hemsida under avelsdata.





Japp, vad tyckte jag då? Hur var skillnaden mot MH (som jag gjort med Puzzel). Jag saknade jaktmomentet som är med på MH. Även om det inte säger allt så säger det en del om hur lätt hunden vill sticka iväg efter ett rörligt "föremål".

Jag gillade att det gick att välja till skott.

Om det är lättare för hundar att få se varifrån skramlet kommer eller inte har jag svårt att bedöma. Jag tror det är olika för olika individer.

Lite intressant att Tim bedömdes som mer intresserad av lek än av godisbelöningar då han går bra att motivera till träning med allt från gurka, morot, korv... mm. mm, väldigt lätt för det mesta.

Tillägget med underlag tyckte jag var bra.

Jag tycker också det var bra att just under denna beskrivning så var det både en kvinnlig och en manlig person som Tim fick interagera med. Vet en del hundar som är mer osäkra då de ska hälsa på män (av vad jag personligen sätt, men det kan givetvis vara skillnad åt andra hållet också).

Jag upplever att man behöver få se en film på hunden som gör testen för att det ska bli en "rättvis" bild av bedömningen, men det gäller även MH.

Finns säkert mer att reflektera över och tycka till om men nu kallar sängen. Imorgon dags för valpkurs och vardagslydnadskurs.

Tack för hjälp med filmning Fanny, jag är nöjd!

Inga kommentarer: