torsdag 25 oktober 2012

Spårföreläsning och lappar

Jag skrev och skrev och skrev från gårdagens föreläsning. Här kommer det som jag personligen vill reflektera mer över och det som jag tyckte var extra intressant.

Om ID-spår
Allt är egentligen ID-spår då det bara innebär att hunden följer just det den från början är satt att spåra.

Det många brukar mena när de säger ID-spår är ID-sök, det är en avancerad form och det finns inte många ekipage som klarar av det.

Dofter
Människan har 6 miljoner celler och kan uppfatta 10 000 dofter.
Hunden har 200 miljoner celler. Vi vet inte hur många dofter hunden kan uppfatta...

Människan har 6-8 cilier per cell.
Hunden har 100-150 cilier per cell.

Det innebär att hunden har receptorer för fler doftämnen och uppfattar dessa doftämnen i mycket lägre koncentrationer än vad människan gör.

Såå, säger föraren att det är för svag doft för att hunden ska kunna spåra stämmer det oftast inte. Hunden är helt enkelt inte tränad tillräckligt mycket, eller på rätt sätt.

En test har gjorts på hur många doftmolekyler som finns kvar av ett fingeravtryck under en tid på några veckor. Efter 12timmar finns det fortfarande 75% doftmolekyler kvar. Efter 25dagar (om jag minns rätt) så finns det fortfarande 40% doftmolekyler kvar.

En spårhund är inte automatiskt en bra spårhund bara för att föräldrarna till valpen är goda spårhundar. Det krävs träning! :-)

Pyttelite om hur?
Med unga hundar börjar man träna på hårda underlag (dvs. asfalt, betong..., grus räknas som ett mjukt underlag).

Det är viktigt att träna övergångar från väg till gräs, från gräs till grus mm... och även att kunna spåra på en väg.

Det är också viktigt att kontrollera så hunden inte skenspårar utan har ett bra spårbeteénde. För intresserade står det säkert mycket mer om det i deras bok: Spårhunden och lukterna.

Träningsmetod
Det pratades också om vad som är en bra träningsmetod, men jag kommer inte ta upp hela bloggen med det här utan nöjer mig med en sammanfattning där mål = där man kan uppnå minst 7-8 repetitioner av 10 gånger, annars är det en vision.

Det kan vara viktigt att föra anteckningar över träningen så man har det på pränt och kan se om träningen går framåt, står stilla eller tom. går bakåt.

Sedan gick de igenom den praktiska träningen om spårning från början och en bit fram i träningen. Det kommer jag inte heller skriva om här. Det enda jag skriver om det är att de pratade om felfri inlärning och att lägga upp träningen så det är lätt att det alltid blir rätt från början.

Det som kan bli problem med problemlösning är att om hunden inte klarar av problemet så backar många i träningen. Då kan hunden lära sig att undvika att lösa problem (det är ju jobbigt). Här tycker jag det är en fin balansgång att både lära hunden få lösa problem och kunna komma vidare med lite jädrar anamma och att samtidigt inte förvänta sig för mycket av hunden tidigt i träningen.

Det var en mycket bra föreläsning som jag varmt kan rekommendera för alla hundintresserade att gå på om ni får tillfälle framöver.

Mina lappar då?

Mina samlade "mellanmål".
Mina utförda träningspass.






















Jag känner mig nöjd! Har hittat ett ställe på whiteboardtavlan jag skrivit ned alla mina samlade "mellanmål" den närmsta tiden och en tid framöver. Bredvid skrivbordet sätter jag upp lappar på utförda träningspass. På dem skriver jag datum och tid på dagen, "huvudmellanmål" för passet, vad som gick bra/framåt, vad jag ska tänka på till nästa gång, miljö och typ av belöning jag använt.

I morse körde jag ett pass med framför. Jag vill få till kommando utan handtecken och att Tim får lära sig kommandot från alla håll. Så vi matar på med kommandot "framför". Nästa gång ska jag tänka på att själv stå mer upprätt och ha mer luft mellan targetpennan och Tim. Jag ska också välja en annan plats än köket.

Ha en fin dag!


Inga kommentarer: