måndag 8 oktober 2012

Bokrecension

Nu har jag läst: Härliga valptid.

Jag kanske inte gör boken rättvisa då jag faktiskt inte lusläst allt som jag annars brukar göra med glädje. Börjar jag bli för kräsen?

Det jag tyckte om i boken var att den faktiskt satte ord på det här med olika individer och att olika personligheter hos valpen och att det utifrån det kan behövas lite olika upplägg i träningen hos dig/mig som ägare.

Boken hade med en del fallbeskrivningar runt detta som jag tyckte om.

Tyvärr fick jag en känsla av att man försökt stoppa i så mycket material som möjligt i bokens begränsade sidantal, så jag upplevde att en del blev väldigt "ytligt" beskrivet. Jag saknade bland annat en tydligare förklaring runt frikommandon, dvs. hur avslutar de momenten?

Det blev kvar en del funderingar och huvudbry runt det här med korrigeringar. Jag upplevde som att det å´ ena sidan stod en del om korrigeringar, samtidigt som ägaren inte ska korrigera för mycket och inte för lite...om det görs? Om, när det behövs, om överhuvudtaget? Kändes som att det lätt kan bli missförstått/oklart och tokigt i träningen beroende på vad ägaren själv har med sig för erfarenheter och tänk sedan tidigare...

Boken lärde ut momenten t.ex. sitt enligt "lockametoden". Och här beror det ju på vilket/vilka inlärningssätt jag som ägare vill jobba med tillsammans med min valp/hund.

Som det är nu för mig jobbar jag gärna med positiv tydlighet :-) Vad är då det för mig? Hm. det kräver nog en rätt lång förklaring så det får jag återkomma till vid tillfälle. Men det innebär bland annat en kombination av egentänk hos vovve, vägledning, material, tillrättaläggande av miljö, ägaren som belöning/röst mm, klicker, belöningstänk/värde/placering mm. mm.

Nu blir det strax dragträning med Puzzel tillsammans med Fanny och Toby, det ser jag fram emot.

Ha en bra dag!

Ps. Stort lycka till alla ägare med härliga valpar som gick sista tillfället på valpkursen i helgen, hoppas vi kommer ses framöver! ds.

Inga kommentarer: