torsdag 8 december 2011

Minnesnoteringar

Idag har jag och Tim haft en trevlig förmiddag i Stallarholmen för en privatlektion med Anna Larsson. Kanonbra energikick, inspiration och ytterligare tips på vidareutveckling av olika moment. Tack till Fanny med Toby som tog oss med i sin bil när de skulle dit för att träna! Vi körde varvat i två timmar, så det blev en timmes aktiv träning för mig och Tim.

Minnesnoteringar:
Vi började med bakdelskontroll på kloss. Tim har superfin u-sväng vid min vänstra sida men jag har tränat väldigt lite åt höger sida. Vi fick tips och kom igång med att få Tim till att även flytta sig åt andra hållet. Att tänka på för mig. Ställ mig en bit ifrån klossen i början och använd viss hjälp genom att röra mig runt. Men den hjälpen behöver jag jobba bort snabbt! Använd gärna klossen vid en vägg så jag kastar en godisbit först bakom klossen så Tim får hjälp att komma i rätt position från början. Ta bort hjälperna snabbt och jobba i olika miljöer. Tim diskriminerar snabbt!

Sedan körde vi apporteringsträning. Vi ska fortsätta köra som vi gör med att kasta iväg leksak, gärna olika föremål som Tim får komma tillbaks med (handtarget). Jag ska bli mer och mer noga med att invänta lite med klicket så han inte släpper föremålet innan jag klickat. Jag ska börja med en ny apporteringsövning som var rolig den med. Att hålla i apportbock, alt. leksak (repknopen) och springa bakåt så Tim måste jaga och ta tag i den innan jag klickar. Här är målet ett fast gripande. Detta kan jag sedan minska tempo i så jag till slut blir stillastående som momentet ska se ut i LK1.

Vi började med hoppstå. Jag har medvetet väntat lite med att öva stå då jag ville få bekräftat att hoppstå kunde vara ett bra sätt för mig och Tim. Det kändes superkul. Här använder jag mig av targetsticka och ska tänka på att befinna mig på olika platser om Tim. Både vid sidan, framför, bakom, olika miljöer. För att lära sig momentet oberoende av var jag befinner mig i förhållande till honom. Sedan kommer jag sätta på en signal, och smyga bort targetstickan mer och mer. Viktigt att tänka på är att Tim är rak i kroppen, att han verkligen står stilla, att han blir stående och inte direkt sätter sig ned. Se upp så han inte hoppar mot mig.

Sedan la Anna in en lite agilityförberedande övning (jag vill träna med tanke på både tävlingslydnad och agility) med att belöna för att springa tajt vid min högra sida i olika tempo. Ska tänka på att jobba både på vänster och höger sida. Tim är generellt duktig på det. Vi körde övningen i cirkel. Det finns flera olika "handlingssystem" och här får jag tänka/känna efter/pröva vad som känns bäst för mig och Tim.

Vi avslutade på att träna inför fotgående. Vi körde med varianten där man börjar med att jag backar och  belönar när Tim söker/är i rätt position. Det är lättare att se om Tim går rakt när jag går baklänges istället för framlänges. Sedan vänder man förståss på steken och kör det hela framlänges som vanligt fotgående.

Japp, det var kul och nu har vi en hel del till att jobba med under vintern. Inspirerande!!

1 kommentar:

Fanny sa...

Tack för sällskapet! :)