torsdag 29 december 2011

Året som gått 2011

Här kommer en utvärdering och summering av 2011 som snart är till ända. Fokus på hund och hundträning, även om lite annat också slinker med.

JANUARI månad:
Jobbar på med flera projekthundar som ett led i hundinstruktörsutbildningen. Är med och assisterar på en valpkurs. Läser spännande hundrelaterade böcker och recenserar. Inomhusträning på hemmaplan med Puzzel. Mycket mys tillsammans. Och träning med hundträningsgruppen. En trevlig och rolig månad.


















FEBRUARI månad:
En riktigt kall månad med mycket snö och endast korta promenadturer för Puzzel och spring på innergården, resten inomhusträning för hela slanten. Puzzels gräns för köldkramp i tassen går vid -4grader. Testade "hundtossor" men de åkte för det mesta av efter 5-10min. Roligt med utbildningen!



MARS månad:
Jag och Puzzel går på rallylydnadsträning tillsammans för Lotta Petersen. Jag jobbar med ändå fler trevliga projekthundar. Bland annat en kelpie och en mops. Jag anordnar och håller i en "skaffa hund" kurs.



APRIL månad:
Jag besöker pudelklubbens öppet hus och märker att jag upplever pudlar positivare än jag trodde jag skulle göra. Jag är ute och joggar tillsammans med Puzzel och familia. Vi är vid torpet och njuter av natur och ledighet. Delar av hundträningsgruppen träffas för trevligt umgänge, promenad och träning. Jag tränar en del agility med Puzzel både på torpet och ute vid hundudden.


MAJ månad:
Träffade Tim för första gången då jag sett en annons om valp till salu. Kunde inte hålla mig ifrån att åka till uppfödaren för att ta mig en titt. Mats upptäckte en knöl i armhålan... fick senare det tråkiga beskedet: Storcelligt B-cells lymfom. En tuff månad. Tur i oturen var att Tim redan kommit hem till oss när beskedet kom i juni. Hundarna har gett mig mycket kraft och energipåfyllnad under året.

JUNI månad: Många excelarksutredningar och uppfödarkontakter senare kom då mellis Tim hem till oss. Ett plötsligt beslut kan tyckas från utomstående, men en febril aktivitet hade länge pågått i mitt huvud innan beslutet togs. Jag fastnade för Tims egenskaper när jag träffade honom första gången. Hans lust att leka med mig/leksaker och viljan att vara nära utan att verka ängslig eller orolig. Känns som en fullträff! En go kille som både älskar att träna med det som erbjuds och gillar mys i soffan med mig och bästis Puzzel.

JULI månad:
En tuff månad på många sätt då min älskade man genomgick cellgiftsbehandling. Semestrande vid torpet byttes ut mot sjukhusbesök. Räddande ängeln Pia med puffarna lånade ut sitt mysiga sommarställe över en helg och där kunde vi hämta nya krafter. Tack Pia!

AUGUSTI månad: Kom att delta med Puzzel på vår första tävling via SBK. Målet var att se hur en tävling gick till och känna av hur mina tävlingsnerver höll. Konstaterade att jag behöver träna Puzzel mycket mer på brukshundsklubben där det finns mycket doftfläckar och träna på gräsunderlag. Tim har hängt med och fått vara valp med allt vad det innebär. Miljöträning, bus, lek och mys...


SEPTEMBER månad: Glad åt denna bild då det nu gått ett tag och Puzzel och Tim verkligen blir tajtare och tajtare med varandra. Det gillar jag! Jag är på slutspurten av min utbildning till hundinstruktör så många projekthundar och kurser är igång. Puzzel fyller 3år.


OKTOBER månad: Yihoo! Godkänd hundinstruktör. Stolt över mina insatser och det har varit så kul på alla sätt och vis!


   





NOVEMBER månad: Jag höll kurser ute vid Björkhagen med duktiga och engagerade deltagare. Bästis Puzzel fick ibland följa med som medarbetare.



DECEMBER månad: En riktigt superdupermånad då Mats fått beskedet att tumörerna är borta! Så himlars sköönt. Vi väntar fortfarande på en ytterligare röntgen i januari så vill inte riktigt ropa hej innan vi fått besked från den. Tim har blivit kortklippt då jag prioriterar lek och skoj med träning framför en massa pälsfiffande just nu. Jag och Tim har varit på privatlektion i tävlingslydnad och på kursen: Pre sport puppy class. Kanon bägge delarna. Jag har äntligen kommit loss och hittat ett
bra mönster på sele till Puzzel. Den blev kanon blir bra att ha när vi joggar tillsammans.

Jag planerar inför kommande året och har lagt ut några kommande kurser som startar i vår vid Björkhagen. (se http://www.mariawillers.se/). Kommer lägga in fler kurser efterhand som jag lyckas bestämma mig för tider och datum.





Nu hoppas jag på ett friskt och hälsosamt 2012 för både tvåbenta och fyrbenta.

Men mer om 2012 senare, en sak i taget...

Inga kommentarer: