måndag 25 februari 2013

Haha... nu är vi trötta! OCH nöjda...


Nyss hemkommen efter sista tillfället med agility hinderinlärning. Jag har fått en hel del braiga tips och jag har fått dementerat en del tidigare "skrönor" som jag hört eller läst på olika håll gällande agility och de olika hindren. Idag var vi dessutom bara tre deltagare så det blev gott om tid för var och en.


Fotograf: Kickan Nikolic.
Bland annat så går det givetvis absolut bra att träna voffen att ta slalom både från det ena och det andra hållet under ett och samma träningspass ;-) (inte genom att vända så fort hunden kommit ut ur slalom förstås men tex. med en tunnel eller hopphinder emellan eller så).

Idag fick vi bland annat testa att köra slalom med bågar och visst försökte Tim hoppa över men till slut så gick det riktigt bra. Skriver upp Jenny Damms slalombågar på min önskelista... de var enkla och rejäla.

Kom ihåg: Tim har en tendens att i träningen avancera rätt fort och verka fatta för att sedan "glömma bort" hur det egentligen var i ett lite senare skede. Jag beskrev detta för Kickan och vi pratade lite fram och tillbaks... Det KAN vara så att han är bekväm (precis som matte) och faktiskt lärt sig att backa i träningen och be om hjälp för att på så sätt få bekväm hjälp och för att få belöningen snabbare... Tex. som i slalom. (Det här är nämligen något återkommande som jag känner igen i flera olika moment när vi tränar). Så istället för att ta en paus och backa i träningen så ska jag nu testa att bryta om felet upprepar sig två-tre gånger. Ta en timeout med vila (tränar jag med både Puzzel och Tim i passet så kan jag under tiden låta Puzzel köra ett kort pass). Sedan ska jag testa att köra igen med samma kriterie som innan jag avbröt passet. Blir spännande att se hur det funkar. Jag testade att göra på detta en gång på slutet under lektionen OCH det funkade där och då. Jag håller tummarna! :-) Givetvis ska jag vara lyhörd för och tro på att Tim faktisk kan momentet om han tänker till... Gör han ändå inte rätt efter en "timeout" så behöver det nog nötas lite till först.

Tim såg så himla rolig vid ett tillfälle så vare sig jag eller Kickan kunde hålla oss för skratt. Efter att han hoppat ur slalom så sprang han dit jag brukar kasta belöningen när han lyckats och han verkligen letade efter den och sedan såg frågandes på mig "var tog den vägen"... Går inte att beskriva i ord men han är härlig min lilla Tim.

Det har varit en riktigt bra och rolig kurs, tack Kickan!

Förutom nya agilitykunskaper har det i kombination med andras blogginlägg och egna tidigare reflektioner och tankar fått mig att bli lite klarare runt det här med tävling... Något jag skrivit om i olika former tidigare i min blogg. Men de får jag ta i ett senare inlägg för nu är hjärnan fullproppad och väldigt trött.

Sov gott!

Inga kommentarer: