tisdag 19 februari 2013

Agility med Tim & klippning

Man blir trött av bad och agility.
Igår var en hundheldag med nedklippning av Tim till 13mm. Det tog flera timmar då det trots bad och borstning varje vecka dolde sig lite tovor under armhålorna och vid nacken. Idag ska jag fixa det sista: svansen, finputsning av tassar, öron och kloklippning samt ta bort öronhår.

Tim tycker inte det är det roligaste som finns att bada men han är underbart tålmodig måste jag säga.

Sedan var vi på agility med tema: hinderinlärning. Den här gången stod balansen, gungan, kontaktfält och slalom i fokus. Jättekul!

Fotograf: Kickan Nikolic. Tim nosduttar...
Skönt att höra att det inte alls gör något att hundarna hoppar upp och ned från hindren själva till att börja med. A och O = hundarna ska tycka hindren är roliga och själva ta kontakt med dem och göra sig bekväma. Me like! OCH viktigt!

Man börjar INTE med hindren i högt läge utan ställer in dem så lågt som det går. Med hindren menar jag här balansen och gungan. (A-hindret har vi inte tränat på än). Jag är nöjd med att jag väntat med att lära in de här hindrena och inte mixtrat på egen hand innan kursen. Det enda jag gjort när Tim var yngre var att visa honom hindren och märkte att han då var rätt skeptisk till dem. Då beslutade jag mig för att de väntar vi med.

Det fick vi igen nu :-) Tim hoppade upp på gungan flera gånger och lät den även gunga till flera gånger. Jag pushade inte vidare utan belönade med rörelse/leksak bort från gungan. På balansen testade vi förutom att göra Tim bekväm med den att lägga in kontaktfältsträningen. Det var superkul! Tyckte både jag och Tim :-)

Slalom ska jag försöka fixa ett hemmagjort idag (hörde med Kickan och hon tycker inte det gör något om det blir en liten kant mellan pinnarna när det lärs in i det här stadiet - bild kommer senare) och så "rocka loss". Inte se det som ett slalom i början med en färdig målbild. Jag tror jag fått in lite för mycket prestation i när jag jobbar runt slalomet vilket istället gör att det blir stelt och så fastnar vi. A och O kommer vara "fantasileken" runt pinnarna... och inte stjälpa genom att hjälpa för mycket.

Fotograf: Kickan Nikolic. Duktig nyfrissad Tim!
Till nästa gång har vi som läxa att träna på lite låga ostadiga föremål som rör sig (jag kommer nog fortsätta med skateboarden som vi använt tidigare och så lägga till en hemmasnickrad "rörelseplatta" - förutom att använda naturen...).

Så ska vi fortsätta med targetträningen. "Nosdutt" på post-it lapp (gärna med bakdelen uppe på en kudde, låda, kontaktfältsbrädan...). Slalom har vi ingen läxa på men hinner jag vill jag som sagt gärna få igång ett 4-pinnars här hemma att "rocka loss" på!

Min egen kom-ihåg lapp inför vidare träning framöver blir att vid gungan ska Tim springa hela vägen ända fram till slutet på gungan - för att sedan åka hissen ned - och göra sitt kontaktfältsbeteende innan jag ger släppkommando.

Apropå släppkommando så har jag nu bestämt mig för att det kommer få heta: Kör! Det kommer jag använda i starten och när jag släpper Tim från kontaktfälten. Det vill vi också träna in då det blir ett nytt ord för Tim. Kom ihåg: Säg först släppkommandot och kasta SEDAN leksak/godiset... Kan inte sägas för många gånger.

Mycket skoj att pyssla med i veckan alltså.

Och så rallyn... Jag kommer lägga in rallymoment emellanåt och där är det framförallt att fortsätta med signaldiskrimineringen och få till stadgan i de olika momenten. Samt börja med lite nya moment och mer högerhandling.

På rallykursen jag håller så påbörjade vi tasstarget och u-svängen. Deltagarna fick gå en bana med lite nya skyltar. Jättekul och så duktiga, det kommer bli super!

Ha en fin dag!

Inga kommentarer: