fredag 25 november 2011

Vit, vitare, vitast...

Idag var jag med Fanny ute vid Åkeshov för promenad och en stunds träning med Tim. Trevligt var det, och lerigt var det. Med Tim tränade jag sitt/stadga och lite lite apportering. Jag bara måååste köpa/tillverka två lika leksaker som är av lagom värde för Tim och Puzzel. Vad menar jag då med lagom värde? Jo två leksaker som de tycker är tillräckligt kul för att vilja springa fram till och plocka upp, men som inte är så roliga att de bara vill äääga den och lägga sig och leka med den själv. (Pipleksak som vi har flera av är t.ex. inte aktuellt till apportering just nu, för den kan man ju leka med alldeles själv utan mattes inblandning).

Tim och Toby som Fannys hund heter fick leka av sig lite före promenaden och träningen. Jag tror det gjorde att Tim gärna ville springa fram och leka till Toby när vi sedan tränade. Alltså en nyttig övning är att kunna fokusera på matte även efter man har lekt klart. Jag försökte även på att träna lite bakdelskontroll men det var för mycket störning där vi var för att Tim skulle fokusera sig på det + att jag bytt ut klossen mot en targetmatta nu istället. Funderar på om jag inte ska ha klossen ändå till den övningen? Tror det får bli så.

Tips! Ta en gammal badkarsmatta och klipp till tasstargets.

















Med mig hem hade jag en icke så vit pudel. Men efter bad med tre schamponeringar så blev Tim vit igen. Apropå vit. Det är många nu som önskar sig snö. Med tanke på Puzzel och frusna mig, så tycker jag det är jätteskönt med en varm november. Hellre en varm whippet och skitig pudel än en frusen whippet och en pudel med snöklumpar på benen :-) Gärna massa snö på julafton, men tja för min del får det gärna vara varmt väder denna vinter.

Nybadad Tim.

Undrar om det vankas gottis?


Väntar på matte inför kvällspromenaden.

















Nu ägnar jag ledig tid åt massa med kursplanering inför våren. Jag vrider och vänder på övningar och moment, som jag tycker är viktiga/roliga/givande att ha med på framförallt valp och vardagslydadskurser.

En kurs med skojiga tricks kommer det bland annat också bli. Det är såå kul!


I tisdags träffades jag några från hundinstruktörsklassen för umgänge och middag. Trevligt var det!

Ida, Sadie, Martina (lärare) och Frida.

















Blondie (Sadies voffe som ska bli terapihund).

























Ha en bra dag!

Inga kommentarer: