måndag 7 november 2011

Men matte - jag vill träna meeeeer...

Ser du inte? Det ligger en gottis kvar där...
Idag var det helt tomt i vår arbetslokal så jag passade på att träna en voffe åt gången där idag.

Tim fick träna först då han fortfarande behöver tätare rastningar, för att inte pinka inomhus.

Det blev fantasileken med en godisskål bredvid (frestande). Tycker det gick riktigt bra, var bara ibland som han försökte sig på en rövare mot skålen men matte var snabbare.

Sedan testade vi lite handtarget vilket gick jättefint.

Efter lite paus så körde vi nosduttar mot post-it lappar. I början gick det sådär då jag satte lappen på min hand. "Självklart" ville Tim smart nog komma åt min hand då det ju brukar belöna sig. Så efter bara två försök la jag ner den modellen och körde istället post-it lapp direkt på väggen och en dörrkarm. Det gick mycket bättre. Det känns som att Tim nu förstår och sätter nosen emot (duktig kille), men att han fortfarande är lite osäker på vad han ska göra då han står och tänker ett tag innan han går fram mot lappen. Så vi får fortsätta några gånger till innan det sitter som en smäck.

Med Puzzel körde jag också fantasileken. Det var kanon! Har börjat göra den betydligt oftare på sista tiden som en första övning innan jag kör ingång med andra moment. Puzzel är otålig och tycker gott det kan gå fort och lite hux som flux. Kommer inte belöningen tillräckligt fort tar han gärna till att pipa och vilja knycka godis eller strunta i det hela och hitta på egna belöningar i rummet... som tex. gå till sopkorgen eller ja en fleecefilt går också bra (harkel). Istället för den dumma godisen som tar för lång tid på sig. Meeen med fantasileken lär vi oss både jag och Puzzel. Puzzel att det bara lönar sig om han jobbar på fokuserat och utan att pipa eller gny. Jag tycker det är kul då jag inte har något specifikt mål med övningen (jo, vad konstigt det lät - det har jag ju verkligen men inte ett moment som t.ex. sitt). Och när Puzzel väl fattar vinken upplever jag att han också tycker det är skoj.

Sedan körde vi lite handtarget vilket gick superbra! Ingen öppen mun denna gång utan endast nosen fokuserat och bra (tror att vi gjorde fantasileken innan hjälpte till :-)).

Pauser mellan övningarna och när Puzzel coolat ner sig körde vi igång.

Vi övade också på fotposition med att gå både framåt, att backa och att sätta sig när jag stannade. Allså när Puzzel är fokuserad är han sååå himla duktig! (Och jag gett honom förutsättningarna för att kunna fokusera ska jag tillägga!) Bästaste Puzzel. Det skulle jag haft film på. Han bokstavligen dundrade in i utgångsställning, när han anade att det var tuggben som var belöningen. Oj. (Det svåra är att plocka bort synligt/doftande belöning och lägga på störningar).

Oj, detta blev ett långt inlägg. Som avslut kan jag igen varmt rekommendera boken: Lydnadsträning i Teori och Praktik. Jag tycker den är kanon!

2 kommentarer:

Fanny sa...

Skoj att det går bra med båda två! :) Men vad är fantasileken? Den har jag missat...

Maria sa...

Oops kanske skulle skriva det ja... Kommer i nästa inlägg ;o) Leken inspirerar voffarna att erbjuda olika beteenden så det blir lättare att forma/shejpa fram olika moment. Ger hunden självförtroende, är kul...