lördag 22 september 2012

Summering kursdag 1, tävlingslydnad

Nummer 1. Jag behöver och vill träna Tim aktivt i att inte gnälla vid passivitet/förväntan. Något som tillkommit på senare tid och som jag definitivt vill få bort. Känns som rätt tråkig träning, speciellt nu när vädret inte inbjuder till stillasittande utomhus. Men men för att få allt att funka så känns det som prio 1. Kommer börja med platser där det känns som vi inte stör omgivningen så mycket för att jag ska kunna slappna av och bara vänta och vänta tills Tim slappnar av. Belöna neutralt och titta inte på Tim när han är tyst (känns lite svårt för mig att hålla fingrarna/ögonen i styr då jag gillar att "mysa/ha kontakt" när vi vilar i pauserna, men jag vill ju jobba bort pipigheten helt).

Nummer 2. Lägg ändå mer krut på att lära in de olika frisignalerna. Till mig "ok" har Tim klart för sig vad det betyder, men externbelöning och varsågod behöver jag lära in mer ordentligt. Dvs. låt bli all externbelöning så länge jag inte säger något och spring direkt mot den när jag säger "varsågod".


Mer då?

Jag hade 15min x 2 till förfogande själv med Ditte och valde linförighet samt stadga.

Linförighetsträning för mig och Tim:
Träna först utan koppel och träna mot en vägg (ok. kanske bättre momentet är mer klart innan jag haspar på kopplet då slipper jag tugget och kanske struntar Tim automatiskt i tugget när momentet sitter mer så han vet vad som förväntas, jag gillar att träna med vägg/mur så det ska vi fortsätta med).

Kasta eller lägg EN godisbit in mot väggen, ha EN godis förberedd i armhålan. Så fort Tim söker upp sidan - klicka och släpp ned godisen från armhålan. Variera med att ibland ha en leksak när han söker upp sidan och gå vidare en bit med leksaken och lek vid sidan.

Gå efterhand fler steg innan belöningen kommer, - bygg in en förväntan.

Att ha godis i armhålan gör att Tim blir bättre placerad. Jobbar jag helt mot ögonkontakt blir det lätt att Tim "trycks ut från sidan" eftersom han är så liten att han behöver flytta sig i sidled för att se mina ögon. Så fokus ska i vårat fall hellre ligga lite längre ned än mina ögon.

Jobba även gärna i slalomsvängar och i skänkelvikning när jag tränar fotgående med Tim. Belöna när han anstränger sig.

Inga bylsiga kläder på mig utan "rakt" så blir det tydligare. Och som sagt absolut ingen väska att ha gottiset i. Det brukar jag ju aldrig ha så korkat av mig att ta den jag hittade i städningen igår med tanken att lättare kunna belöna fort då min favvoträningströja med braiga fickor på låg i tvätten. Jaja... så kan det gå.

Och som sagt använd vägg/mur innan jag flyttar ut momentet helt och hållet på öppen yta.

Träna också gärna med "flygande start", och inte alltid från utgångspositionen.

Stadga:
I koppel med den position Tim "råkar" befinna sig i. Droppa en godis och belöna när han bibehåller positionen helt och fullt. Lämnar Tim positionen på något sätt så ta bort godisen på marken och börja om. Emellanåt kan jag skicka Tim på den slängda godisen och ibland ge från handen. För att hitta en "fryspositon".

Kom ihåg tips som jag skrev ned när de andra deltagarna i gruppen tränade:
Hopp över hinder: Titta själv över hindret som en förberedelse och inte på hunden (tänk att ni ska hoppa tillsammans över hindret). Vänta med att skicka hunden tills hunden har fokus mot hindret.
Vänd alltid upp så du går rakt mot hindret och inte snett emot hindret. Det gör att hunden har lättare att få fokus på momenten då ni får en längre sträcka med hindret rakt framför er. (Jag har när vi tränat tittat på Tim för att se att han kikar mot hindret men jag har inte själv tittat så mkt. mot hindret så det kan jag tänka mera på, och jag har nog gått snett mot hindret lite nu och då).

Backa: Lär in backa uppför en trappa med flera steg. Lättare att på det sättet få in flyt i backandet och hunden blir än mer medveten om bakdelen och baktassarnas flyttande bakåt. (undviker också lättare att fastna kvar vid 1-2steg). Jag testade lite backande med Puzzel före middagen, ett trappsteg uppåt bakåt :-)

Trevlig kväll!
Strax kallar sängen här. En till kursdag imorgon :-)

Inga kommentarer: