måndag 24 september 2012

forts. Summering kursdag 2, tävlingslydnad

Nu har jag fått sova ikapp så här kommer fortsatta noteringar från dag 2:

Fotgående:
En av deltagarna höll även på med Freestyle (jätteduktiga och kul att få se) och var vana vid musik till träning. Då föreslog Ditte att även ha musik som inspirerar till fotgående när man tränar för att hitta rätt känsla och attityd. Det räcker ju med att själv ha musiken i öronen, så det fortfarande är tyst för hunden som det ju är på tävling. Något jag defintivt kommer ta till mig och hitta några låtar i mitt och Tims fotgående tempo!

Övning, att först slänga iväg EN godis (tillräckligt stor så den helst syns) och sedan backa ifrån, banansvängar, vändningar, vänd åt "rätt håll" ibland... Lägg på störningar efterhand. Andra hundar, kommendering, person som går efter... mm. Obs! Klicka för engagemang mot dig inte och inte för uppsökandet av godishanden.

Det var alles av det som jag skrev ned från kursen, även om jag har en del tankar i huvudet från när de andra deltagarna tränade om hur rutan kan tränas in mm. men det får räcka för nu.

Riktigt nöjd med dagen idag är jag!
Idag känner jag igen min gosse Timmelim :-) (Och mig själv :-)) Hoppas det var en tillfällig svacka igår där det bara blev för mycket till slut med hormoner, övertrötthet, stillaliggande i timmar, hundar tätt inpå, inomhus i ny miljö. Blev faktiskt lite orolig över min lille gosse igår... Precis varit ute och tränat passivitet och lite kort fotgående samt stadga i koppel. Endast 2sek. pipande när två "retfulla" duvor gick förbi annars gick det jättebra att vila både före och mellan träningspassen. Jag valde en mellanlugn plats att träna på med en del människor och hundar som gick förbi, men inte jättemånga... Jag kommer fortsätta miljöträna extra ett tag framöver med att varva lite längre och längre stunds passivitet varvat med skoj.

Och så fick jag tag i ett par nya joggingdojor (drygt 50% rabatt) så jag kan fortsätta löpträningen nu när förkylningen äntligen lagt sig. Hittade dessutom boven i dramat runt alla nysningar som jag och sonen haft de senaste dagarna. Det var tomatplantan inomhus som luktade alltför skarpt. Så nu är den slängd och vi har vädrat. Känns redan mycket bättre!

Köpte mig också ett enkelt skärp så jag slipper dra upp byxorna hela tiden (det gamla gick av för någon månad sedan). Dessutom fick jag tag i ett par höst/vårhandskar som kommer bli perfekta att ha på mig i helgen när det är valp- och vardagslydnadskursdags :-)

Trevlig kväll!

1 kommentar:

Fanny sa...

Verkar som om kursen gav mycket, trots allt! Och att han kan få för sig att låta är ju faktiskt också nyttig kunskap, bättre att det visar sig nu än senare! ;-)