fredag 27 april 2012

Torrgår fotgående, utan och med koppel

Ja, någonstans ska jag ju börja och tänker igen på boken från valp till stjärna. Ok. jag kan träna fel emellanåt men om jag inte tränar alls så lär jag mig ingenting. Så nu kör vi!

När jag torrgår så reflekterar jag över:

  • Vilket ben ska jag börja gå med? Spelar det någon roll?
  • Var har jag mina armar? Var vill jag ha dem?
  • Hur håller jag i kopplet?
  • Hur flyttar jag kroppen, huvudet, fötterna i svängarna? Hur gör jag helt om?
  • Var håller jag blicken?
  • Vad har jag på mig för kläder? Vad ska jag ha på mig vid tävling?
  • Ska jag röra armarna? Avslappnat? Stelt? (Känner för avslappnad men "korrekt" stil).
  • Hur gör jag stegförflyttningar åt sidan bäst? I kors eller sidosteg?
  • När jag backar, vilket ben flyttar jag bak först? Spelar det någon roll?
  • Vilka signaler ger jag ut när jag går? Medvetet/omedvetet? Vilka "signaler" vill jag/får jag ge ut.
  • Min egen attityd när jag går?

Hittills har jag endast tränat Tim på själva ingången, och i övrigt bara klickat/belönat när han själv sökt sig in i rätt position vid min vänstra sida. Puzzel har lärt sig att även backa i fotgående vilket ser riktigt tjusigt ut om jag får säga det själv. Men nu har han börjat backa i racerfart ibland så det ska vi jobba vidare på.

Ska kika på några youtubeklipp på hur andra förare rör sig i fotgående, sedan torrgå lite till och sedan ut i naturlådan.

Trevlig helg!

Inga kommentarer: