torsdag 5 april 2012

Rallylydnadsinstruktörsutbildningen + fotgående

Väldigt långt ord - rallylydnadsinstruktörsutbildningen...

Nu har jag igen läst igenom anteckningarna från utbildningen, kikat på skyltar och tänkt. Det är mycket följsamhet och sittmoment i banorna. Längre upp i rallyklasserna, ska hunden lärt sig byta mellan att gå på vänster och höger sida om föraren.

De närmaste dagarna (så fort jag är feberfri) blir det fokus på fotgående i alla möjliga varianter i korta pass. Jag kommer fortsätta med att arbeta in bakdelskontroll även på höger sida. Först med klossen lite mer och sedan utan kloss. På vänstersidan har jag kommando: "hit" och "fot". Frågan är vad jag ska ha för samma sak men på högersidan? Några förslag?

Jag vill ogärna använda kommando: "höger" för det använder jag mig av när det gäller dirigering ifrån mig... (gå åt höger/vänster).

Och så vill jag lära in backa... (för Tim, Puzzel kan det hyfsat bra även i fotgåendet) och så vill jag, och vill... Oj, ska skriva en planering så jag inte försöker göra allt på en gång. Genomgående tema för veckan kommer vara fotgående, och med mycket roliga belööööningar.




2 kommentarer:

Fanny sa...

Jag har också funderat på att lära in höger-fot, fast bestämt mig för att skjuta upp det... I freestyle heter det "work", har också hört folk som använder "sidan". Nåt av det kanske? Glad påsk!

Ann Damberg sa...

på tiden jag tränade lydnad använde jag mig av ordet "bättre" när jag fick snett sittande. kanske kunde vara ett användbart ord på högersidan