lördag 24 november 2012

Seg i kolan. Framförbyten, threadlar, valssis...

Mycket nya ord att lära sig i agilityns värld! Ok, är man uppe en lördagsmorgon och läser om handling före klockan sju på morgonen är det kanske inte så konstigt att det blir snurrigt.

För att inte krångla till det så kommer jag börja med att lära mig (och Tim):

  • Vänsterhandling
  • Högerhandling
  • Framförbyten
  • Bakombyten


Kan jag det helt hundra själv tror jag faktiskt Tim kommer vara snabb i att hänga på och lära sig.

Vänsterhandling är helt enkelt att jag har hunden på min vänstra sida och vid högerhandling har jag hunden på min högra sida. Så det är det vi har börjat med även om jag behöver tänka på att jobba mera med högerhandling och inte fastna för vänster sida.

Jag tänkte själv börja med att lära mig framförbyten.
Innan jag blandar in Tim kommer jag köra torrhandling (dvs. utan hund) och testa ett antal situationer med hinder (läs pinnar på marken) för att få in rörelsen i både knopp och kropp.

Vid ett framförbyte byter JAG sida framför min hund.

Varför man använder sig av framförbyten kan vara för att få till en snabbare väg eller hjälpa hunden att svänga (så den hamnar mer rätt inför nästa hinder). För att jag själv behöver byta till den andra sidan för att hamna rätt  inför en kombination längre fram i banan. Det kan säkert finnas flera anledningar till att göra ett framförbyte men jag nöjer mig med basics nu. Jag håller nu på med den årliga storstädningen av bostadrättsföreningens festlokal så där finns en bra yta för mig att kunna träna på i städpauserna.

Nu ska jag förbereda mig inför dagens kurser. Det är en valpkurs och en rallykurs. På valpkursen kommer vi köra inkallningsträning och ha teori om träning i lina, motivation till att komma på en inkallning mm. På rallykursen blir det fokus på u-svängen och fortsatt följsamhetsträning och kanske lite vidareutveckling av targetklossträningen om det hinns med.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

Fanny sa...

Ja det är mycket man ska lära sig själv också för att hjälpa den stackars vovven... Läser du på nätet eller har du nån bra bok?

Maria sa...

Jag har två böcker men vet inte om jag rakt av kan rekommendera dem. (De är väldigt basics). Men jag slår upp i dem bägge och så söker jag på nätet. Sedan jämför jag och plockar det jag tycker verkar funka bäst för mig och Tim. Påminn mig så kan du få kika i böckerna när vi ses...