söndag 16 juni 2013

Valpkursavslutning med genombrott :-) Kul



Hade en jättetrevlig avslutning på en av valpkurserna idag. Det jag gillade sååå mycket var att en av hundarna utvecklats såå otroligt mycket på denna tid.

Från början spänd som en fiolsträng, beredd, skällandes. Beredd på att göra utfall vid minsta rörelse även en lång bit ifrån de andra hundarna och mig. Idag såg jag "en annan hund" :-) Avslappnad, jobbandes och lugn. 

Tyvärr ingen bild på sötnosen då jag inte hittar min mobilsladd. Jo, idag kom hon upp i mitt knä och lät sig villigt fotas. Första gången skällde hon ut mig efter noter, när jag stod lugnt och stilla drygt 2 meter ifrån. Och idag klarade hon till och med av en cykel som for förbi nära nära som hon helt ignorerade - kul.

Förutom de övningar som alla gjort i gruppen har ägaren här fått jobba på extra mycket med "hanteringsövningar" av olika slag mellan gångerna. Ägaren har vant sin hund vid "mysko" ting som paraplyer, hattar, först lugna rörelser och sedan häftigare och häftigare rörelser på hemmaplan som voffen nu lärt sig att det är lugnt och att matte har koll. Så nu när "mysko" saker inträffar "in real life" går det så mycket bättre. Riktigt bra jobbat!!

Idag hade vi övningar där deltagarna fick jobba två och två med målet att kunna "mötas", stå och småprata utan att hundarna hälsade på varandra utan var lugna vid sin ägares sida. ALLA deltagarna klarade detta med mycket beröm godkänt!

Bra jobbat med era fina guldklimpar, lycka till i fortsättningen och trevlig sommar!

Jag fortsätter jobba hela sommaren, men är ledig en hel del på vardagarna i veckorna. Så för er som vill ha en eller flera privatlektioner eller kanske en 2 plus kurs går det säkert att ordna.

Dags att aktivera dogsen här hemma. Nu tar jag "helg".

1 kommentar:

Fanny sa...

Kul när de utvecklas så mycket!