onsdag 29 december 2010

Året som gått

Januari
Husses fina greyhound Frida har flugit hit ända från Irland. Tyvärr blev det inte som vi tänkt oss då hon såg Puzzel som jaktbyte när de var lösa tillsammans (hon hade ju inte gjort annat än jagat "trasa" tidigare). Efter mycket expertisråd från vinthundskunnigt folk så beslöt vi oss för att Frida skulle flytta. Ett tungt men ändå rätt beslut och en lättnad att inte längre oroas över att Puzzel skulle kunna komma till skada. Nu bor Frida i ett hem där hon kommer till sin rätt, och utan att någon annan blir skadad. Så slutet gott trots allt.

Frida och Puzzel.


















Februari
Första vintervistelsen på torpet. Helt underbart! Bus i snön och mys framför brasan. Letade reda på några riktigt gamla träskidor med pjäxor och spännen som passade Mats och Magnus. Jag och Puzzel sprang bredvid och hejade på med kameran i högsta hugg. 

 

Mars
Jag går med Puzzel på vardagslydnadskurs och det börjar märkas att jag gått en och annan kurs. En del var bra men en del av inlärningen upplevde jag som mindre bra, så då gjorde vi på vårt sätt och sedan hoppade jag av den kursen.


April
I början av april åkte jag med Puzzel till Kista för att göra en MH-beskrivning. Jag är väldigt nöjd över resultaten och Puzzels sätt att hantera de olika stationerna.
J Bästaste Puzzel kort och gott!!

Puzzel ställdes ut på Lilla Stockholm men jag kände väl där att nja det här med utställning är inte riktigt min grej – i alla fall inte inomhus i tråkiga, trånga lokaler - och i alla fall inte just nu. Bra att komma underfund med det med.
 



Puzzelbus.







Maj
Jag och Puzzel är flitiga ute i spåren. En joggandes månad ute i skog och mark. Hade tänkt det skulle bli milen, men för sent ute med träning och förkylning satte käppar i hjulen. Men det är vägen till målet som räknas brukar man ju säga och våra springturer tillsammans var verkligen trevliga.



















Juni
Jag och Puzzel börjar med agility och är på agilityläger.
Och vi är fast J det är ju så kul!!
Vi tränar nu hemma och kommer definitivt fortsätta med agility och gå kurs igen så snart det blir varmare väder ute.


Agilityläger.



Juli
Semester på torpet med stora tomten och mycket bus, spring, lek och träning i varierade former. Vardagsträning, agilitytunnel, påbörjat slalomträning... och så slapp i hammocken. Och inte minst mys framför TV:n eller kaminen med hela familjen om kvällarna.

Tränar agility vid torpet.
 
 


















Augusti
Fick tips om och blev medlem vid Hunduddens träningscenter vilket gjorde mig riktigt glad. En riktig agilitybana att kunna träna vid på lagom avstånd hemifrån, även för mig utan bil. Annars var augusti en riktig arbetsmånad för mig som på den lediga tiden innebar sköna återhämtande långpromenader och hemmaträning.


Puzzel vid Hundudden.



















September
Puzzel fyller 2år! För er som känner mig sedan tidigare förstår varför det blev ett extra stort firande - finaste Baariq du kommer alltid finnas i våra hjärtan.


Bästaste Puzzel 2år



















Oktober
Hundträningsgruppen i Täby har startat upp. Vi är ett gäng som träffas och tränar med våra hundar. Tack för initiativet Sofia! Jag ser fram emot att träffa er alla för fortsatt träning till våren då det börjar bli varmare ute. Men först vinterpromenad till "lilla stugan" i Januari... 


Amandas fina Collie Leah - tränar.

















November
Yippie!! Jag har påbörjat en 1-årig hundinstruktörsutbildning. Det är jag sååå glad för!! Det känns så rätt och är så kul!!


December
Ja, vad ska  man säga? Jag trivs som fisken i vattnet och har kommit igång med fler projekthundar än jag vågat drömma om. Första projekthunden ut att träna med matte var en Fransk bulldog som var jätteduktig. Sedan kan jag ju avslöja att jag nu aktivt börjat söka en till familjemedlem (läs valpkille) som ska passa både mig, Puzzel och resten av familjen. Men vem och när får tiden utvisa då det verkligen ska "klicka" som det gjorde med Puzzel som jag är sååå nöjd med!! Han bidrar verkligen till att förgylla mitt liv!!
 
Det tar på krafterna att träna...


2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen jättekul att du går utbildningen. kommer passa dig utmärkt att jobba med hundar och förare!
kram

Unknown sa...

Åh vilket år ni haft:) Kul o läsa om! Ska länka er blogg ifrån min nu:)