tisdag 15 januari 2013

Nu känner jag mig nöjd!

Japp, nu är jag nöjd med planerade aktiviteter för våren!

Igår kväll var jag med Tim på agility handling för Kickan i Årsta. Så nu ska vi bli bättre på att dansa tillsammans ute på agilitybanorna framöver. Men jag börjar hemma i vardagsrummet: ett, två, tre... ett, två, tre... Vi gick igenom grundsväng, framförbyten, bakombyten (som helst ska användas sparsamt då de tenderar att sakta ned hunden), blindbyten, plocka hand. Bra att få in "i kroppen" är att verkligen använda yta att komma vidare på då man gör framförbyten och inte stå och snurra på samma ställe. Det gäller att tjäna så mycket tid (dvs. även yta) som det går.

Tim in action vid Arninge i vinter.
Blev inspirerad och anmälde mig och Tim till ytterligare en agilitykurs för Kickan som börjar i februari. Där kommer vi gå igenom nästan alla agilityhinder, kontaktfält, belöningsplacering mm. Det kommer bli super då jag vill få kontinuitet, inspiration och kanske framförallt komma ut en del bland andra där jag har Tim med mig så han blir van att jobba med mig med andra hundar hyfsat tätt inpå + inte minst viktigt: att däremellan kunna slappna av med mig i tysthet när de andra hundarna jobbar och springer förbi...

Och så hade jag redan anmält mig och Tim till rally fortsättning med början i april. Alltid spännande att se hur andra instruktörer lägger upp sina kurser, och så vill jag skapa mig tid att komma iväg och träna med Tim lite mer kontinuerligt tillsammans med andra (bra träning innan vi ska ut och tävla ihop igen). Skoj!

En vit vinter... 2013-01-15.
Idag hittade jag också det jag sökt ett tag: Första hjälpen för hund. Den kommer jag gå i maj månad. Vi gick igenom en hel del bra under instruktörsutbildningen men jag vill komplettera med HLR och så ingår det jag i sig lärt mig om tidigare men alltid bra och givande att få än mer information och praktik om. "Du får lära dig hur en blödning stoppas. Om sårskador, HLR, chock, ormbett, om fästingburna sjukdomar, värmeslag, nerkylning, bitskador, förgiftningar, tassbandage och om hundens apotek m.m." 

Med detta och ett antal tävlingar (både för mig och mig och Tim) samt kurser jag vill hålla är jag nästan fulltecknad fram till sommaren. Jag kommer sätta in och har gjort utrymme för några till kurser under våren. Bland annat kommer jag sätta in åtminstone en fortsättningskurs i vardagslydnad då det efterfrågas. Kul!

Puzzel då? Jo, han kommer få hänga på här hemma och göra en hel del roligt av det jag tränar med Tim + lite eget skoj, (handlingen tror jag t.ex. Puzzel kommer gilla). Annars gillar han mest våra gemensamma springturer på tu man hand. Så de kommer vi definitivt fortsätta med. Kan säga att jag längtar tills det blir i alla fall några plusgrader ute.


Inga kommentarer: