fredag 28 oktober 2011

Leka, leka, leka + handtarget + ögonkontakt + nytt ord.

Haha... Jodå nog har lille Tim lyckats lära mig en del allt, det fick jag bevis på idag.

Puzzel tränade jag flitigt ögonkontakt med efter rekommendationer och speciellt med tanke på att han är en whippet. Jodå jag läste att har man en vinthund är det bra att öva mycket ögonkontakt.

Med Tim så hade jag bestämt att INTE börja träna ögonkontakt då jag upplever det kan leda till passivitet (fastna i att bara sitta och titta "bedjande" på ägaren) och då bli svårare att få honom att erbjuda andra beteenden. Och idag på Kickans kurs så vad såg jag? Jo, på något sätt måste jag ändå ha börjat belöna för just ögonkontakt - för ikväll erbjöd Tim det om och om igen... Det vill jag inte ha. Inte för att det är otrevligt på något som helst sätt, men känner att det hindrar annan träning. Ögonkontakt kan man ju ha ändå bara för att det är trevligt och för att läsa av varandra i kommunikation. Det var också precis det Kickan berättade om och jag även läst i nyare böcker där man jobbar med shaping - börja INTE lära ut ögonkontakt som en övning - det är så lätt hundarna fastnar där.

Så nu blir det för mig att vara riktigt vaksam med att inte fortstätta bli lurad av Tim och fokusera på att belöna massa annat istället.

Ni som träffat mig med Tim har säkert förstått att det här med tasstarget det är något som Tim tycker är superduperkul. När vi testade en rallylydnadsbana på skoj så vad gjorde Tim? Jo - pang på skyltarna med framtassarna :-) Men nu är det dags att börja lära in handtarget. Det ska bli kul! Får filma lite sedan när vi kommit igång.

Jag har inte kommit till skott att träna in ett ord som är "jämnställt" med klickern ännu för Tim, men nu är det dags! Hm. - ett kort, kärnfullt och "unikt" ord som jag inte använder annars. Finns massor och jag har blivit petig med att välja ord så jag inte valt något. Något förslag på ord jag kan använda? Hur gör ni? Använder ni också ett ord som är "jämnställt" med klickern? Till Puzzel har jag "perfekt". Det är lite långt men jag har behållit det då jag tycker det funkar ok. Till Tim vill jag dock ha något kortare och mer kärnfullt.

Leka, leka, leka blir det definitivt i veckan. Och så fick vi lite andra hemläxor från kursen tll nästa vecka som jag kanske bloggar om längre fram.

TREVLIG HELG!!

2 kommentarer:

Maria sa...

Vill lägga till att jag mest brukar använda mig av klicker men det kan vara bra att ha ett ord som komplement som betyder detsamma som klickern dvs. klick = lön... eller ordet = lön...

Det kan ju hända att jag tex. glömt klickern hemma och då är det bra att ha ett specifikt ord att ta till på exakt samma sätt.

Fanny sa...

Åh vad roligt det låter! :) Jag vill också gå kurs!